V poslednej dobe sa čoraz viac dostáva do povedomia, nie len medzi športovcami, ale i medzi bežnými ľuďmi tzv. rolovanie – valcovanie.

Foam roller, blackroll, masážny valec – sú to všetko pojmy, za ktorými sa skrýva jedna a tá istá vec. Ide o penový valec, ktorý sa od ostaných líši svojim tvarom, materiálom a termodynamickými vlastnosťami.

Rolling je svalovo – väzivová technika, tiež sa nazýva SMR technika (self-myofascial release), ktorá využíva penový valec na uvoľnenie svalov, väzív a fascií. Vo fyzioterapii ju využívame ako formu manuálnej terapie.

Fyzioterapeut, ortopéd môže pri vašom vyšetrení spomínať slovo fascie. Fascie sú stále málo prebádané a možno ste tento pojem počuli prvýkrát. Poďme si to vysvetliť.

Fascia je druh spojiového tkaniva, ktorá obaľuje každý sval, orgán, kosť či nerv. Fasciu si môžeme predstaviť ako veľkú trojdimenznú pavučinovú sieť, ktorá obklopuje a prepája všetky anatomické štruktúry ľudského tela. Fascie sa tiahnu od hlavy až po päty, z prednej strany aj zo zadu. Tak ako svaly, aj fascie môžu byť stuhnuté a strácajú svoju elasticitu, teda pružnosť. To sa môže prejaviť zlou kvalitou vykonaného pohybu, nesprávnym držaním tela a dokonca i pri vnímaní bolesti alebo bolesťou kĺbov, svalov.

Pri rolovaní vytvárame tlak na stuhnuté, poskracované miesta a myofasciálne spúšťové body tzv. trigger points (TrP). TrP vznikajú nesprávnymi pohybovými stereotypmi, stresom atď. Prejavujú sa bolesťou daného miesta alebo sa reťazia, čiže vytvárajú vzorec prenesenej bolesti do iného miesta na tele.

Rolovananie napomáha k lepšej regenerácii svalov, fascíí a tak urýchľuje návrat do pôvodného stavu, znižuje sa svalové napätie. Tiež je to forma strečingu, kedy zlepšuje činnosť naťahovaného svalu.

Výhody rolovania

  • Zlepší sa flexibilta, rozsah pohybov
  • Zlepší sa krvný obeh, metabolizmus
  • Regenerácia svalov (aj po športovom výkone)
  • Pôsobí preventívne proti zraneniam
  • Forma dynamickej rozcvičky pred športom
Výhodou rolovania je, že zacielime väčšiu svalovú skupinu. Pred športovým výkonom sa snažíme svaly nabudiť, preto sa rolujeme rýchlejšie. A zase naopak po športe alebo na relaxáciu svalom, sa rolujeme pomalšie. Pokiaľ si nájdeme najcitlivejšííbod (TrP) v mieste zotrváme, až pokiaľ sa sval nezrelaxuje a bolesť sa uvoľňuje. Väčšinou to trvá 30-90 sekúnd. Rolling sa osvedčil ako vhodné cvičenie na doma po poučení fyzioterapeutom.

Tak neváhajte, penový valec je investícia, ktorú určite neoľutujete, či už ste alebo nie ste športovci. Ak si nie ste istý technikou, určite sa poraďte s našim fyzioterapeutom.

Zdroje:
http://www.tptherapy.cz/Trigger-Points
http://www.blackroll.sk/co-je-blackroll
Autor: Medante
 

Príbuzné témy:

Potrebujete poradiť?