V mojej fyzioterapeutickej praxi mi denne ľudia ukazujú, ako sa vystierajú a majú vďaka tomu pocit správneho držania tela, no nie vždy tomu tak je. Veľmi často nás prenasledujú chyby typu „lopatky k sebe“, záklon v hrudnej chrbtici alebo nesprávne zaťaženie nôh v stoji. Priblížim vám pár faktov o statokinetike (správaní v podmienkach stabilných aj mobilných) chrbtice.

Hlavnou funkciou chrbtice je udržať vzpriamené postavenie tela, odolávať gravitácii a zabezpečiť dostatočnú pohyblivosť. Takéto optimálne nastavenie chrbtice v priestore zabezpečujú svaly, väzy a fascie (nazývané mäkké tkanivá). Telo musí byť pevné, ale súčasne aj pružné. Pevné telá stavcov tlačia jeden stavec na druhý smerom dole a stláčajú tak platničky. Sieť svalov a väzov má za úlohu svojou neustálou aktivitou vzdorovať tejto gravitačnej sile. Kým si náš „svalový korzet“ dostatočne plní svoju funkciu všetko je v poriadku, ale akonáhle je systém v nerovnováhe, mení sa postavenie jednotlivých častí tela čo je vidieť a časom aj cítiť.

Preto, aby sme chrbticu nepreťažovali tým, že ju nútime pracovať inak než by mala, je potrebné rešpektovať jej prirodzené zakrivenia – jemné a trošku dlhšie prehnutie v driekovej časti (fyziologická lordóza, ktorú zachovávame, keď máme na prvý pohľad akoby rovné kríže) a rovnako aj v oblasti krčnej a mierne opačné zakrivenie (fyziologická kyfóza) v časti hrudnej chrbtice.

Každého klienta musím osobne vidieť, aby som mu mohla kvalitne poradiť a pomôcť odstrániť práve jeho odchýlky od normy, ale dá sa povedať, že najčastejšie sa stretávam s tým, že klient stojí viac na pätách, pričom zaťaženie nôh by malo byť pol špičky a pol päty. Časté je tiež extrémne podsádzanie panvy, čo môže viesť až k napriameniu driekovej lordózy, ktorá by tam mala byť prirodzene prítomná. Veľmi často tiež pozorujem záklon hrudnej chrbtice namiesto prirodzenej jemnej hrudnej kyfózy. Preto chcem upozorniť na povel „Vystri sa!“, pretože nie každý ho vykoná v primeranej kvalite. Vystretie treba precítiť a nacvičiť. Keď vás niekto najbližšie vyzve, aby ste sa vystreli, dávajte si pozor, aby to nebol len kŕčovitý záklon a ťah lopatiek k sebe. Ak neviete ako na to, navštívte našu kliniku a my Vám s tým radi pomôžeme ☺.

Zdroje:
Kineziológia – František Véle
Bolesti v krížoch a Pilates Medical – Monika Klenková
 

Príbuzné témy:

Potrebujete poradiť?