Bolesť, väčšinou ostrá, príde náhle a zabraňuje nám vykonávať náš obľúbený šport. Nemusíme byť ani vrcholoví športovci aby sme si natiahli alebo natrhli sval. Stačí, že nestíhame, ponáhľame sa na autobus, spravíme prudký  pohyb a cítime nepríjemnú bolesť. Alebo stačí, že sa pošmykneme a výsledok ja opäť taký istý.

Ako zistím, že mám „natiahnutý“ alebo natrhnutý sval?

Hneď na začiatku si povedzme, že natiahnutý sval existuje v pravom slova zmysle a nepovažujeme za odborný výraz, ale akési ľudové pomenovanie. Sval je zložený zo svalových vlákien, ktoré sa pri svojej činnosti sťahujú a uvoľňujú. Takže pri akomkoľvek „natiahnutí“ dochádza ku svalovému kŕču alebo ruptúre (natrhnutiu).

Svalové kŕče vznikajú z rôznych dôvodov. Najčastejšie pri nedostatočnom rozcvičení sa pri športe, veľkej strate tekutín, vysokej teplote okolia a nedostatkom niektorých minerálov napr. vápnik, železo, soli. Kŕče netrvajú dlho, väčšinou na uvoľnenie stačí sval uvoľniť a natiahnuť proti smeru pohybu, ktorý sval vykonáva. V rámci prevencie by sme mali dbať na rozcvičku pred športom a doplnenie minerálnych látok.

Príznaky zranenia

Pokiaľ sa pretrhne iba niekoľko svalových vlákien bez výraznej modriny (hematómu), jedná sa o ľahké „natiahnutie“ . V mieste bolesti pociťuje neustále stiahnutie časti svalu. Pri ruptúre svalu dochádza k pretrhnutiu nie len svalových vlákien ale i fasciií (sval. obal). Pociťujeme ostrú, bodavú bolesť. Často je daný sval citlivý na dotyk (pohmat), v mieste zranenia vzniká veľký hematóm a sú prítomné aj bolesti v kľude.

Terapia

Pri oboch typoch zranenia je dôležitý kľud a nezaťažovanie svalu. To je prvá fáza celej terapie. Ak je zranenie akútne, do 24hod využívame aj kryoterapiu (ľadovanie) v 15min intervaloch vždy s hodinou prestávkou. Sval ďalej už nenaťahujeme a nijako sa ho nesnažíme „rozhýbať“ ešte viac. Zbytočne by sme sval ešte viac poranili a znásobili by sme zranenie. Môžeme využiť kompresné pomôcky na zníženie opuchu. Ak je to možné využívame eleváciu, teda zdvihnutie danej končatiny nad úroveň srdca. Overený mám v rámci podpornej liečby kinesiotaping (ktorý je podrobnejšie popísaný v článku http://www.medante.sk/clanky/farebne-pasky-kinesiotaping/ ). Pre urýchlenie hojenie tkaniva v Medante využívame radiálnu rázovú vlnu, ktorá znižuje napätie okolitého tkaniva.

Doba liečby je individuálna. Malé trhliny sa hoja 1-2 týždne, väčšie ruptúry 3-5 týždňov. To sa môže natiahnuť aj na niekoľko mesiacov. Je dôležité si uvedomiť, že každé zranenie sa hojí jazvou, ktorá má menšiu pružnosť ako okolité tkanivo. Jazva môže byť zdrojom bolestí v budúcnosti.

Zdroje:
Rehabilitace v klinické praxi PhDr. Pavel Kolář
https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/natazeni-natrzeni-pretrzeni-svalu
http://physioworks.com.au/Injuries-Conditions/Regions/muscle-pain-injury-strain-tear-pulled-muscle
Autor: Medante
 

Príbuzné témy:

Potrebujete poradiť?