Zdravý životný štýl nie je len o obmedzovaní, hladovaní a počítaní kalórií. V prvom rade je to beh na dlhú trať, ktorý sa začína v našom detstve a končí sa až vo vitálnom vysokom veku. Na začiatku je to hlavne o porozumení ako nájsť pre naše telo ideálne a optimálne stravovanie, pretože každému z nás vyhovuje niečo iné.

Naše zdravie stojí na troch pevných základoch: telo, myseľ a jedlo, ktoré by mali byť v rovnováhe. Jedlo je a vždy bolo silným nástrojom, ktorý dokáže podporiť naše zdravie a vitalitu. K tomu samozrejme patrí vhodná životospráva, správne potraviny, pohyb, pitný režim, relax a správne dýchanie.

Nadmerná konzumácia mäsových výrobkov (údené polotovary, šunky, párky, salámy) spolu s ďalšími priemyselne spracovanými potravinami a alkoholom, oslabuje naše telo. Počet civilizačných ochorení (onkologické ochorenia, cukrovka, ochorenia srdcovocievneho systému, choroby dýchacích ciest) stúpa spolu s nadmerným jedením nezdravých tukov a sladkostí.

Zdravý úsudok



V snahe dosiahnuť očakávané výsledky za veľmi krátku dobu, siahame aj po neoverených aktuálnych diétnych, či výživových trendoch v nádeji, že konečne dosiahneme zlepšenie zdravotného stavu alebo vytúžené číslo na váhe. Nepočúvame naše telo, držíme sa kalorických tabuliek, prísnych výživových plánov a veríme, že práve teraz by to mohlo fungovať. Tajomstvo zdravej výživy je však oveľa jednoduchšie ako by sa mohlo zdať. V prvom rade sa spoliehajme na náš zdravý rozum a úsudok. Nájdime si jedlá ktorá nás zasýtia a vyživia, ale na druhej strane nám aj chutia a sú dobre stráviteľné.

Stráviteľnosť v praxi

Dobre stráviteľné jedlo nemusí vždy znamenať smoothie nápoj, šťavu, šalát, surové ovocie alebo zeleninu. Predstava väčšiny z nás je taká, že varením sa strácajú cenné živiny a vitamíny v potravinách. Toto tvrdenie je pravdivé len do istej miery. Varom sa strácajú najmä vitamíny skupiny B a C, ktoré sú citlivé na vysokú teplotu. Na druhej strane, niektoré cenné látky z ovocia a zeleniny sa lepšie vstrebávajú po ich tepelnej úprave. Napríklad z tepelne spracovanej mrkvy získame viac karotenoidov ako zo surovej, z vareného špenátu získame viac železa, zinku, horčíka a vápnika ako zo surového špenátu. Ideálna je kombinácia surovej a varenej stravy, tým rozhodne nič nepokazíte.



Ďalší mýtus, o ktorom sme presvedčení je, že varením sa znehodnotí vláknina. Tepelná úprava môže bunkové steny vlákniny narušiť, ale vláknina sa tým rozhodne nezničí. Na zeleninu a ovocie to má skôr priaznivý vplyv, pretože tak z potravín vieme získať viac živín. Platí tu pravidlo, že čím kratšie ohrievame, tým viac živín zostane v potravinách zachovaných. Okrem iného sa varom ničia aj škodlivé mikroorganizmy.

Neodkladajte svoje zdravie

Začnite od dnes. Zostaviť si obsah zdravšieho taniera nie je vôbec zložité. Stačia Vám k tomu bežne dostupné potraviny a ich správna kombinácia, ku ktorej, keď pridáte pohyb akéhokoľvek druhu a pozitívne myslenie, už čoskoro sa dostanete k prvým úspechom s udržateľnými výsledkami.
Autor: Bc. Zdenka Havettová, Výživový poradca
 

Príbuzné témy:

    Zdravá výživa 3x do dňa

    Jednou zo základných požiadaviek našej životosprávy je snaha o správne zladenie prijímanej potravy s naším ... ...

    Životný štýl

    ... ako Vaše telo reaguje na Vaše konkrétne životné tempo alebo životný štýl a či je potrebné urobiť vo Vašom zdraví ...

Potrebujete poradiť?