Jar symbolizuje začiatok

Jar je konečne tu. Príroda sa začína prebúdzať, kvitnú prvé kvety, kríky, stromy začínajú mať malé výhonky a všade okolo nás je zelená farba. Jar symbolizuje začiatok – zrod niečoho nového. Okrem iného sa k tomuto ročnému obdobiu pripisujú orgány pečeň a žlčník, zelená farba a kyslá chuť.

Všetko rastie, klíči, vychádza, čo zodpovedá aj našej prirodzenej túžbe ísť von a viac sa hýbať. Po odpočinkovej zimnej fáze ktorú máme my aj zem za sebou, je čas prebudiť sa v harmónii s prírodou a uviesť naše telo do chodu aj pomocou potravín.

Zmena výživového plánu

Tak ako vymieňame šatníky počas ročných období rovnaké pravidlo platí aj v stravovaní. V zimme prirodzene preferujeme viac mäsa, tukov, dlho varených strukovinových polievok a pečených jedál, ktoré nás príjemne zahrejú. V jarnom období postupne uberáme tuk, a tým automaticky znížime aj konzumáciu mäsa. Najviac sa nám to spája s 40 dňovým pôstom, ktorý má veľmi dlhú históriu a svoje opodstatnenie.

V súlade s prírodou

Na jar, rovnako ako v každej sezóne, je najlepšie jesť to, čo v danej oblasti práve rastie. Aspoň sa k tomu čo najviac priblížiť. Príroda to úžasne zariadila, ponúka nám divokú zeleninu, ktorá má neskutočnú silu a energiu. Ako napríklad medvedí cesnak, žihľava, púpava, sedmokráska, skorocel a valeriána.

Jarné jedlo

V jarnom období zvýšime najmä podiel zelenej a listovej zeleniny. Náš tanier doplníme aj o klíčky, vňate a bylinky. Napríklad klíčky z mungo fazuliek, červenej šošovice, sóje, ďalej pridáme petržlenovú vňať, žeruchu a pažítku. Mení sa aj spôsob prípravy jedál. S teplejším počasím zeleninu stále kratšie tepelne pripravujeme, to znamená, že skracujeme dobu tepelnej prípravy a viac naparujeme a blanšírujeme.

V úvode som spomínala, že k tomuto ročnému obdobiu sa pripisuje zelená farba a kyslá chuť, ktorú docielime pridaním krátkodobo kvasenej zeleniny pickles alebo kyslej kapusty. Okrem kvasenej zeleniny do jedálnička môžeme pridať reďkovky, kaleráb, pór, čínsku kapustu, cesnak, špargľu, listový šalát, fenikel, špenát a baklažán.

Z obilnín preferujeme kuskus, bulgur, krúpy, jačmeň a ovos, ryžu guľatú nahradíme za dlhozrnnú. Vo všeobecnosti jedlá viac odľahčíme.
Autor: Bc. Zdenka Havettová, Výživový poradca
 

Príbuzné témy:

Potrebujete poradiť?