Možno ste už niekedy zažili ten pocit nečakanej jednostrannej bolesti prebiehajúcej od krku až k lopatke, ktorá sa objavila náhle napríklad po spánku v nevhodnej polohe, po práci v dlhotrvajúcom predklone hlavy, po prudkom pohybe hlavou, po jazde autom s otvoreným oknom, po dlhšom pobyte v blízkosti klimatizácie či napríklad aj keď ste prežívali väčší stres.

Asi pred troma rokmi som aj ja zažila tento nepríjemný stav. Bolo toho na mňa v práci veľa (záskoky za kolegov, nadčasy, stres, únava), náhle som pohla hlavou do strany a bolo to – „seklo ma“ Pocítila som silnú dráždivú bolesť vľavo ťahajúcu sa od krku až k lopatke. Presne som vedela popísať svalové vlákno, ktoré som cítila ako napnutú strunu. Nevedela som dobre hýbať hlavou doprava a doľava to bolo ešte horšie. Najhorší bol úklon vľavo a predklon hlavy s otočením brady do oboch strán. Naopak zdvihnutie ľavého pleca a zvláštne stočenie hlavy doľava mi spôsobovalo úľavu. Ťažko sa mi vstávalo z ľahu a keď som sa potrebovala otočiť, išlo mi to neprirodzene pomaly a viac akoby celým telom než iba hlavou. Spôsobilo mi to aj bolesť hlavy.

Tak som zahájila liečbu.

Prihodilo sa mi to večer, takže v ten deň som si dala acylpirín (aj panadol by bol dobrý), obalila som si krk šálom a išla som spať. Ráno to bolo lepšie, ale nebolo to ono, tak som pokračovala v liečbe s kolegyňou fyzioterapeutkou, ktorá mi najskôr spravila trakciu krčnej chrbtice v ľahu čím mi uvoľnila medzistavcové kĺby. Potom mi ošetrila boľavý sval najskôr tak, že mi priložila dlaň na moje ľavé rameno, dávala mi do neho jemný odpor pri čom ja som s pomalým nádychom tlačila mierne späť do jej dlane a potom som s výdychom zrelaxovala. Týmto manévrom mi uvoľnila zablokované horné krčné stavce. Hneď potom, sme trénovali bráničné dýchanie, aby sme odľahčili preťažené krčné svaly a následne mi spravila mäkké techniky, čím prekrvila všetky stuhnuté svaly v oblasti záhlavia, krku a ramien. Celé ošetrenie sme zakončili v sede, kde mi ešte potrápila „chytené“ medzilopatkové svalstvo, ktoré zbavovala stuhnutých bodov v svalových vláknach (tzv. trigger pointov). Nakoniec ma zatejpovala a do druhého dňa som bola dostatočne fit na to, aby som mohla normálne žiť. Doma som ešte pravidelne trénovala bráničné dýchanie a cviky s overballom.

Pocit stuhnutého svalu ma úplne opustil do približne týždňa a pol. Vzala som si vtedy dva dni dovolenku, pretože takýto stav je akútna prosba tela o oddych. Ide o preťaženie svalov horného trapézu a dvíhača lopatky. Preťažiť ich môžu vyššie spomínané okolnosti. Opakované a časté seknutia sú nebezpečné a môžu viesť k trvalým zmenám na úrovni medzistavcových kĺbov a platničiek. Nepodceňujte preto signály vášho tela, neignorujte ho, ale snažte sa ho vnímať a starajte sa o seba pravidelným správnym cvičením a masážami, napríklad aj u nás v Medante.

Zdroje: Manipulační léčba – Karel Lewit
Autor: Medante
 

Príbuzné témy:

Potrebujete poradiť?
Odosielam požiadavku